Tuesday, November 17, 2009

SeJeNaK dI nEgErI kEdaH & fElDa BuKIt TeMbAgA


Salam kepada semua pembaca dan yang ternanti bl0g @ berita baru yang saya ingin paparkan...

Baru - baru ini saya telah mengunjung ke negeri KEDAH DARUL AMAN @ dikenali sebangai negeri "JELAPANG PADI"@ HIJAU KUNING..


Ingin saya memcerita sedikit sejarah negeri JELAPANG PADI ini..


al-kesah berbunyi seperti ini:

kedah nama diberi ,terletak di utara malaysia,pelbagai gelaran serta ungkap antaranya jelapang padi dan hijau kuning,kedah negeri tertua malaysia,sangat kaya dengan adat dan istiadat melayunya,terkenal dengan pengeluar padi negara dan jiran
kepada thailand( pi bukit kayu hitam sempadan je )sultan kedah tunggak utama,menteri besar sebagai yang diperintah,rakyat didahulukan percapaian diutamakan.pedana menteri pertama dan ke empat tungku abdul rahman dan tun mahathir lahir disini lah tanah tumpah pemimpin berjasa..

2 dia sejarah serba sedikit,


Bagi saya negeri kedah kaya dengan keunikan semula jadi dan keistimewaan bentuk muka buminya,ditambah pula dengan anugerah yang allah berikan adalah sangat bernilai..
rakyat kedah serta golongan yang diperitah harus bersyukur dengan anugerah yang telah allah berikan ini...

saya ke FELDA BUKIT TEMBAGA merupakan kampung halaman saya,setiap kali raya pasti kelibat saya dan keluarga akan ader disana..MAK NDA
K DAN MAK CIK DE menrancang untuk membuat itik golek masakan istana negeri kedah pada zaman ayah sultan sekarang..dibantu oleh PUAN HABSAH merupakan nenek saya..itik golek yang merupakan masakan kesukan sultan kedah pada dulu kala..saya berkesempatan melihat cara membuat itik golek santapan diraja ini..Banyak juga yang saya pelajari selain itik ini,iaitu cara membuat roti canai,roti jala,asam pedas,dan gulai ikan. Terima kasih semua yang membantu saya dalam memyiapkan assiment saya dan saya ingin memohon maaf jika saya ada tersalah kata atau bahasa sepanjang saya berada di FELDA BUKIT TEMBAGA.Banyak sangat nak cite tapi biasalah jari jemari saya ni semakin malas untuk menekan lagi.selamat tinggal kedah.

Itik Golek istana
Tujuan saya pulang ke kampung pada awal bulan 11 yang lalu adalah untuk menyiapkan beberapa assiment yang masih lagi "terbengkalai" dan belum "sempurna". Semasa saya berada di sana,saya sempat berkunjung ke pekan pokok sena di daerah padang terap,pasar harian di pokok sena merupakan sebahagian aktiviti masyarakat di sana mereka menjalankan perniagaan menjual bahan mentah seperti ikan,udang dan sotong tidak ketingalan bahan hijau iaitu pelbagai sayur sayuran.

Di Alor Setar terdapat pelbagai tempat menarik untuk dilawati seperti rumah kelahiran Tun Mahathir dan menara Alor Star.banyak sebanarnya saya ingin ceritakan tetapi sampi disini saja yang dapat saya kongsikan bersama sama semua.(malas aku nak cite sebenarnya)


Kehadiran saya di negeri ini selama seminggu banyak mengajar saya tentang sejarah negeri kedah dan kekayaan hasil buminya serta kepentingan menjaga negara kerana ramai musuh dan "spy" yang menanti untuk menjatuhkaan negara dalam apa jua cara.Harus itu marilah kita bangkit dan berjuang demi bangsa,agama dan negara.


Salam Maju untuk semua

HAMIZAN AZIZAN @ MZ

No comments: